Woningcorporatie en MKW-lid Destion Nieuw-Bergen in Limburg is de meest klantvriendelijke woningcorporatie van Nederland. De corporatie krijgt een 8,2 in de Prestatie-Index 2013 van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH).

KWH hanteerde vier grootteklassen in de Prestatie-Index. Destion Wonen scoorde het hoogst in de categorie van woningcorporaties met minder dan 1.800 woningen. Woongoed GO (categorie 1.800- 4.000 woningen) en Tablis Wonen (categorie 4.000-10.000 woningen) kregen een 7,9 en Actium (categorie meer dan 10.000 woningen) kreeg een 7,7.

De eerste plaats verraste Wilbert Pothoff, directeur/bestuurder van Destion: “In 2013 hebben we ons vooral gericht op de interne organisatie en zijn we met een ingrijpend reorganisatieproces bezig geweest. Het zegt iets over onze medewerkers dat ze ondanks de onzekerheid waarin ze verkeerden, toch de dienstverlening aan de klant hebben vastgehouden. Dus ik ben erg trots op de medewerkers van onze corporatie!”

Bereikbaarheid
In het onderzoek keek KWH onder andere naar reparaties, klachtenafhandeling en bereikbaarheid. Kleinere corporaties presteren over het algemeen beter op het gebied van klantvriendelijkheid dan de grotere corporaties. Vooral op het onderdeel bereikbaarheid doen kleinere corporaties het beter. De corporaties met minder dan 1.800 woningen scoren gemiddeld een 7,8, terwijl corporaties met meer dan 10.000 woningen gemiddeld een 7,4 scoren. Het gemiddelde rapportcijfers voor de corporaties is een 7,6. Vorig jaar was dat een 7,8.

SONY DSC

Manager Wonen Ilse de Bokx (verantwoordelijk voor uitvoering KWH-beleid) aan het werk.

N.B. Bij de woordwolk op de homepage: door het hele gebouw van Destion heen hebben de medewerkers teksten aangebracht die te maken hebben met de kernwaarden van Destion. In de woordwolk staan alle kernwaarden op een rij.
Medewerkers hebben in het traject naar de reorganisatie gezamenlijk afgesproken dat ze meer willen doen dan het leveren van de diensten en producten. Dus proberen ze zelf iets toe te voegen aan die dienst of product door écht te luisteren naar de klant. Volgens Destion kan dit omdat zij een kleine en overzichtelijke organisatie is met korte lijnen.