“Reputatie ontstaat in de loop der jaren op basis van berichtgeving in onder andere de media. Maar vooral ook op basis van eigen waarneming en ervaring. Reputatie is de optelsom van alle kleine plusjes en minnetjes die mensen in de loop der jaren registreren en opslaan. Maar je krijgt een sterke reputatie niet voor niets. Zonder een goed verhaal heb je niets te vertellen.”
Ron van der Jagt is partner bij de Reputatiegroep. Hij is gespecialiseerd in het verbinden van strategie, leiderschap, communicatie en reputatie. Van der Jagt sprak tijdens de MKW Directeurendag op 16 mei.
Bouw aan een buffer van maatschappelijk krediet
“Het kost jaren om een reputatie te corrigeren en te herstellen. Het was beter geweest als woningbouwcorporaties jaren geleden al waren begonnen met systematisch herstellen van het vertrouwen in de sector. Na het zaaien had de sector in deze moeilijke tijden kunnen oogsten. Het is noodzakelijk dat je bouwt aan een buffer van maatschappelijk krediet. Want heb je eenmaal een sterke reputatie dan hebben incidenten relatief weinig impact.”
Tevredenheid = Verwachting minus Prestatie
De corporatiebranche moet twee parallelle sporen volgen om het vertrouwen in de sector te herstellen:
- Maak de maatschappelijke meerwaarde van de sector zichtbaar. Draag het verhaal uit. (Offensief)
- Neem de issues die de waardering van de sector in de weg zitten serieus en maak ze zichtbaar. (Defensief)
Complete presentatie en foto’s van MKW Directeurendag
- Bekijk de complete presentatie van Ron van der Jagt.
- Bekijk een kleine fotoimpressie van de Directeurendag in Maarssen.
U kunt uw reactie hieronder plaatsen. Uw eerste bericht zal vertraagd verschijnen door onze spamcontrole. Uw volgende berichten worden sneller toegestaan.